Mandi wajib yg betul
Mandi wajib yg juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh
dipandang ringan oleh umat islam. Setiap org yg mlakukannya mestilah
mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu
tidak akan sah.
Rukun mandi wajib ada 3. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis di
badan. Ketiga,meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir.
"Niat mandi wajib: "Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah
Taala."
Atau " Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala."
Niat itu di dlm hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke
mana2 bahagian anggota badan.
"Bagi perempuan yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Sahaja aku
menggangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi perempuan yg
habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Sahaja aku mengangkat hadas
nifas kerana Allah Taala".
Niat itu jika dilambatkan atau ketika ssorg itu memulakannya selepas dia
telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya
tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia
mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat
sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi
wajibnya tidak sah.
Mengenai rukun mandi wajib yg ke2, iaitu menghilangkan najis yg ada pada
badan, menurut uztaz hj mat jais, menurut imam nawawi, jika kita ada
najis dibadan, najis itu blh dibasuh serentak dgn mandi wajib. Ertinya
mbasuh najis dgn mandi itu boleh disekalikan.
Sementara rukun mandi wajib yg ke3, iaitu meratakan air keseluruh
anggota badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di badan,
sama ada bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang atau
disanggul,sekirany tak sampai air ke dalamny, tocang atau sanggul itu
wajib la dibuka. Bulu2 dlm lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh
kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dlm hidung itu
bernajis,ia wajibla dibasuh.
Mengenai kuku pula, jika di dlm kuku ada kotoran yg boleh menghalang
sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu
wajiblah dibuang.
Membuang kotoran di dlm kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.
"Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, ini lah yg merumitnya.
Sebenarnya jika rambut seseorg itu diwarnakan dgn pewarna selain
inai,mandi wajib sesorg itu tidak sah.
"Oleh itu, seseorg yg mewarnakan rambutnya dgn pewarna selain inai,
jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pd rambutnya
terlebih dahulu. Tapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..ini
lah yg rumitnya. Sedangkan pewarna pd rambut itu sebenarnya tidak boleh
dibuang begitu mudah.
"Yang menyebabkan mandi wajib org yg menggunakan pewarna pd rambutnya
tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yg menghalang air
sampai ke rambut. Ini berbeza dgn inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut,
tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air erthalang ke
rambut."
"tapi dalam hal ini, jgn pula ada yg salah paham. Sebenarnya pewarna
itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM sekiranya pewarna itu tidak
bernajis, bukan lah bermaksud menjadi tidak sah?.. Dalam hal ini,
sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza.
Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.
"Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun
mandi wajib seperti yg telah saya nyatakan ini adalah merupakan
perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan
perhatian yg serius oleh umat islam.
Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi wajib pula, ustaz hj mat jais
menegaskan, sebab2 nya terdiri drpd 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki
dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani,
keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya meelibatkan kaum
perempuan s ahaja,iaitu keluar darah haid, nifas dan mlahirkan
anak(wiladah).
"Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dgn menggunakan air mutlak sama
ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
"Bagi pasangan suami isteri yg bersetubuh pula,mereka tidak semestinya
mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin
beribadat.
Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pd waktu malam, jika tidak
mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah
sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makhruh.
sumber: email sahabat2.
[jika ada kekhilafan, tegurlah ana]
0 apa kata anda..!:
Post a Comment