Ya ALLAH..Ya RAHMAN..Ya RAHIM..

Salam perjuangan...terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ana yang tidak seberapa ini. Namun, apa yang baik itu harap dapat dimanfaatkan dan sebar-sebarkanlah walau 1 ayat. sesungguhnya yang baik itu dari ALLAH SWT..dan yang kurang itu dari kelemahan ana sendiri. Justeru, tegur-tegurlah jika ada kekhilafan dengan berhikmah. salam ukhuwah fillah wa syukran jaziilan.

Mandi wajib yg betul

Monday, June 29, 2009

Mandi wajib yg juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh

dipandang ringan oleh umat islam. Setiap org yg mlakukannya mestilah

mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu

tidak akan sah.


Rukun mandi wajib ada 3. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis di

badan. Ketiga,meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir.


"Niat mandi wajib: "Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah

Taala."


Atau " Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala."


Niat itu di dlm hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke

mana2 bahagian anggota badan.


"Bagi perempuan yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Sahaja aku

menggangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi perempuan yg

habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Sahaja aku mengangkat hadas

nifas kerana Allah Taala".


Niat itu jika dilambatkan atau ketika ssorg itu memulakannya selepas dia

telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya

tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia

mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat

sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi

wajibnya tidak sah.


Mengenai rukun mandi wajib yg ke2, iaitu menghilangkan najis yg ada pada

badan, menurut uztaz hj mat jais, menurut imam nawawi, jika kita ada

najis dibadan, najis itu blh dibasuh serentak dgn mandi wajib. Ertinya

mbasuh najis dgn mandi itu boleh disekalikan.


Sementara rukun mandi wajib yg ke3, iaitu meratakan air keseluruh

anggota badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di badan,

sama ada bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang atau

disanggul,sekirany tak sampai air ke dalamny, tocang atau sanggul itu

wajib la dibuka. Bulu2 dlm lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh

kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dlm hidung itu

bernajis,ia wajibla dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dlm kuku ada kotoran yg boleh menghalang

sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu

wajiblah dibuang.

Membuang kotoran di dlm kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

"Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, ini lah yg merumitnya.

Sebenarnya jika rambut seseorg itu diwarnakan dgn pewarna selain

inai,mandi wajib sesorg itu tidak sah.

"Oleh itu, seseorg yg mewarnakan rambutnya dgn pewarna selain inai,

jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pd rambutnya

terlebih dahulu. Tapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..ini

lah yg rumitnya. Sedangkan pewarna pd rambut itu sebenarnya tidak boleh

dibuang begitu mudah.

"Yang menyebabkan mandi wajib org yg menggunakan pewarna pd rambutnya

tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yg menghalang air

sampai ke rambut. Ini berbeza dgn inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut,

tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air erthalang ke

rambut."

"tapi dalam hal ini, jgn pula ada yg salah paham. Sebenarnya pewarna

itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM sekiranya pewarna itu tidak

bernajis, bukan lah bermaksud menjadi tidak sah?.. Dalam hal ini,

sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza.

Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

"Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun

mandi wajib seperti yg telah saya nyatakan ini adalah merupakan

perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan

perhatian yg serius oleh umat islam.

Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi wajib pula, ustaz hj mat jais

menegaskan, sebab2 nya terdiri drpd 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki

dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani,

keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya meelibatkan kaum

perempuan s ahaja,iaitu keluar darah haid, nifas dan mlahirkan

anak(wiladah).

"Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dgn menggunakan air mutlak sama

ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

"Bagi pasangan suami isteri yg bersetubuh pula,mereka tidak semestinya

mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin

beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pd waktu malam, jika tidak

mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah

sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makhruh.

sumber: email sahabat2.
[jika ada kekhilafan, tegurlah ana]

0 apa kata anda..!:

Post a Comment

jika anda ingin komen..komenlah dengan cara yang berhikmah..(>,<)

masih untuk direnungkan oleh mata hati kita... :)

TolongLAH!!TolongLAH!! tegaKAH kita tidur dalam kekenyangan dan hidup dalam kemewahan sedangkan mereka di 'sana' mati kelaparan???? tegaKAH ANDA???? *************************************************************** AIR MATA PALESTIN

About This Blog

★˛˚˛*˛°.˛*.˛°˛.*★* *★* 。*˛.
˛°_██_*.。*./ ♥ \ .˛* .˛。.˛.*.★* *★ 。*
˛. (´• ̮•)*.。*/♫.♫\*˛.* ˛_Π_____.♥ Selamat Hari Raya ♥ ˛* ˛*
.°( . • . ) ˛°./• '♫ ' •\.˛*./______/~\*. ˛*.。˛* ˛. *。
*(...'•'.. ) *˛╬╬╬╬╬˛°.|田田 |門|╬╬╬╬╬*˚ .˛ *...
selamat hari raya maaf zahir dan batin utk semua kawan-kawan ^_^ peringatan buat diri & muslimin-muslimat..raikan hari raya dengan kesyukuran dan ibadat bukan dengan maksiat..mudah2an diri kita dirahmati ALLAH selalu. amin!

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP